Homepage
Go to the footer

Al Castello di Domofole, una torre vista lago

Itinerary details

Itinerary type iconTrekking Duration icon1:00 h Length icon2.1 km Icon descent286 m LBL_ICONA_DISLIVELLO_NEGATIVO46 m Difficulty iconEasy

Il punto di partenza è già un sito di grande interesse, la Chiesa di Sant'Alessandro di Traona, a monte del paese e sempre ben visibile dal fondovalle; un esempio di architettura gotica, consacrata nel XVII secolo, con il porticato che è un vero e proprio spot fotografico. La bella mulattiera ciottolata scende verso il centro di Traona, da attraversare - tra i palazzi più storici - per superare il torrente Vallone. Il sentiero da seguire inizia nei pressi di un lavatoio, appena sopra il ponte stradale, ed è indicato da un cartello in legno che segnala il Castello di Domofole a 45 minuti di cammino. La salita è tra terrazzamenti coltivati a vite e ulivo e boschi di latifoglie. Il Castello di Domofole è su un poggio a 520 metri di altitudine, nel vallone di San Giovanni. La posizione è strategica e panoramica: la vista è su tutta la Bassa Valtellina e fino al Lago di Como. Il sito archeologico include la torre datata XII secolo, la chiesa di Santa Maria Maddalena del Settecento e i muri di un altro luogo di culto forse edificato nel V-VI secolo.

Il Castello di Domofole ha le sue leggende, una ad esempio ha protagonista la figlia della regina Teodolinda, Gundeberga, che sarebbe stata qui rinchiusa nel 634 perché accusata di adulterio.

Il ritorno segue lo stesso itinerario.

Img2 621838028 Default Variant
Img2 621838103 Default Variant
Img2 621838258 Default Variant
Img2 622109318 Default Variant

Associated itinerary slider title

Associated itinerary slider description

Find your stay, events, services, passes, forecast & webcams

Trying to organise your holiday in Bormio? We've put all the information you need in one place: from which mountain passes are open (so you can plan your journey), to our guide to what's on during your stay, information on which lifts are open, and the opening times for QC Terme Bormio and Bormio Terme. You can also find a list of local restaurants and equipment rental shops.

Thank you

We’ve sent you an email. To activate the newsletter, click on the link you will find in the message. Thank you!

Something went wrong

Try again

Close

Your request has been sent.

We have received your request. We will reply soon. A copy of the data you have provided us with has been sent to your email address.

Close

Your request has been sent.

We have received your request. Accommodations will answer soon. You will receive a copy of the data at the e-mail address you provided.

Close

Newsletter subscription title